یکی از پاک ترین و فراوان ترین انرژی های که در سطح کره زمین در دسترس می باشد انرژی خورشیدی می باشد‌.
سال های زیادی از آن روزی که بشر توانست این انرژی را در صنعت مورد استفاده قرار دهد نمی گذرد، اما در همین مدت کوتاه شاهد پیشرفت های چشمگیری در تولید و عرضه انواع محصولات خورشیدی بوده ایم.

انرژی خورشیدی (Solar energy) در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از شرکت ها و کمپانی های بزرگ برای کم کردن هزینه های خود از انرژی خورشیدی، به نوعی استفاده می کنند.

قطعا با محصولات زیادی برخورد کرده اید که به طریقی از انرژی خورشیدی بهره برده اند مثل:ماشین حساب ها، چراغ های باغی و استخری، چراغ ها و علائم راهنمایی و رانندگی، آبگرمکن خورشیدی، پمپ آب ، دوربین مداربسته و …

به طور کلی می توان هر محصولی که با انرژی الکتریسیته کار می کند را به یک دستگاه خورشیدی تبدیل کرد.

اما قبل از هر چیزی باید بدانیم که انرژی خورشیدی چیست و چگونه کار می کند.

اگر بخواهیم انرژی خورشیدی را به زبان ساده بیان کنیم، می توان این گونه گفت که انرژی خورشیدی یعنی تبدیل کردن انرژی خورشید به هر انرژی دیگری که معمولا این انرژی، نیروی الکتریسیته می باشد.

برای تبدیل کردن انرژی خورشیدی به جریان الکتریسیته نیاز به ابزاری است که ما در اینجا به معرفی تک تک آنها می پردازیم.

امروزه انرژی خورشیدی در ساختمان های بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از معماران برای طراحی خانه های پایدار، از انرژی خورشیدی بهره می برند تا بتوانند خانه ایی پایدار طراحی کنند.

استفاده از انرژی خورشیدی برای خانه می تواند بسیار از هزینه ها کم کند. حتما تا کنون مشاهده کرده اید که بسیاری، از آبگرمکن خورشیدی برای خانه هایشان استفاده می کنند و آب گرم مصرفی خود را از این طریق تامین می کنند.

با استفاده از انرژی خورشیدی برای خانه، می توان به راحتی برق مصرفی مورد نیاز منزل را به وسیله ی انرژی خورشید تامین کرد.

شما به راحتی می توانید برای خانه ی خود یک نیروگاه خورشیدی درست کرده و از هزینه های خود بکاهید.

اندازه ی این نیروگاه به مقدار برق مصرفی شما بستگی دارد و طبیعی است که هرچه نیروگاه بزرگتری داشته باشید می توانید برق بیشتری تولید کنید.

این متن برگرفته از مقاله انرژی خورشیدی چیست می باشد.